zaterdag 7 december 2013

Erik of het klein insectenboek

Godfried Bomans

Godfried Jan Arnold Bomans is geboren op 2 maart 1913 in Den Haag. Hij was een bekende Nederlandse schrijver, columnist
Godfried Bomans heeft meer dan 60 boeken geschreven, waar hij nou niet bepaald veel literaire prijzen voor heeft gekregen, geen namelijk.
Hij brak door met zijn roman Erik of het klein insectenboek en met de strip Pa Pinkelman in de Volkskrant na de Tweede Wereld oorlog. Later schreef hij ook nog columns die op de voorpagina van de krant stonden.

Jeugd
Zijn ouders heetten Johannes Bernardus Bomans (1885-1941) en Arnoldina Josephina Oswalda Reynart (1883-1955). Hij is vernoemd naar zijn peetoom.
Hij verhuisde in 1913 naar Haarlem voor een advocatenpraktijk die zijn vader oprichtte. Zijn vader werd gekozen tot lid van de Tweede Kamer.
Wanneer hij naar de middelbare school ging, was hij erg geïnteresseerd in literatuur. Hij werd zelfs redacteur van de schoolkrant.
Na zijn middelbare schooltijd ging Godfried Bomans naar het Triniteitslyceum in Overveen en studeerde daarna ook nog aan de Universiteit van Amsterdam.
Een paar jaar nadat hij geslaagd was, ging Bomans werken bij het studentenweekblad Propria Cures, als redacteur. Hij verhuisde naar Nijmegen en trouwde daar met Gertrud Maria Verscheure.
Bomans overleed op 22 december 1971.

Stijl van schrijven
Godfried Bomans kon heel serieus schrijven maar er werd grappig vaak ook geschreven. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld: "Erik of het klein insectenboek".
Ik vind persoonlijk dat hij heel ouderwets schrijft, dat maakt voor mij het lezen minder leuk.

Vernoemingen
Er zijn veel straatnamen naar Godfried Bomans vernoemd, maar ook een paar scholen. Hij heeft zelfs een planetoïde (bewegen zich net als planeten in een baan om de zon) naar zich vernoemd gekregen. 
Er zijn ook nog allemaal tekeningen en kunstvoorwerpen van hem gemaakt.  (http://www.godfriedbomans.nl/bomans.illustraties.html)

                        

Bronnen:
http://www.godfriedbomans.nl --> De Schrijver (De link blijft hetzelfde)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Godfried_Bomans/
http://www.skoe.nl/bomans/godfried-bomans/

Lofrede
Het boek Erik of het kleine insecten boek is geweldig leuk geschreven, wel met wat ouderwetse woorden, maar wat wil je met zo'n geweldige schrijver van voor de oorlog?
Ik denk dat als kinderen van een jaar of 3 (als ze zouden kunnen lezen en de ouderwetse woorden begrepen) het ook een geweldig boek zullen vinden. Een jongetje die op avontuur gaat in een schilderij? Dat is een geweldig idee toch? Gelukkig is er een film van en hoeven ze het boek dus niet perse te lezen. Ik heb toen ik 6 of 7 was de film gezien, ik vond het zo'n leuke film. Toen ik het boek weer las herkende ik het meeste, wat ik erg grappig vond. Het boek is ook zo geschreven dat je met algemene richtlijnen alles zo kan navertellen.
Ik vond het een erg leuk boek, er is veel fantasie gebruikt bij het schrijven en daardoor kan je je eigen fantasie zelf ook z'n gang laten gaan.



Keuze opdracht A:
Filmpje voor reclame campagne:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten